Dyspraksja

Jak jest nazywana?

  • syndrom niezdarnego dziecka,
  • rozwojowe zaburzenia koordynacji,
  • minimalna dysfunkcja mózgowa,
  • trudności w uczeniu się motoryki,
  • dysfunkcja percepcyjno – motoryczna

 Na czym polega?

Dziecko nie potrafi opracować samodzielnie „planu działania” np. mycia rąk, tak by było ono wykonane prawidłowo,  „nie uczy się na błędach” – bez korekty rodzica/opiekuna pomimo niepowodzeń będzie nadal daną czynność wykonywać w ten sam sposób; nie jest zdolny zmodyfikować tego planu, by był on efektywny. Co więcej nie potrafi zapamiętać tego planu, by następnie użyć go do wykonania podobnej czynności. Spowodowane jest to nieznajomością schematu własnego ciała, ani przestrzeni w jakiej to ciało się znajduje.

 Czym jest?

POMYSŁ
  • nieumiejętnością, niezdolnością do planowania oraz wykonywania w odpowiedniej kolejności czynności związanych z ruchem (może  być zaburzony tylko jeden lub wszystkie procesy),
  • zaburzeniem neurologicznym spowalniającym rozwój dziecka – dotyka około 6% populacji dzieci. Z danych statystycznych wynika, że w każdej klasie może być 2-3 dzieci z dyspraksją,
  • zaburzeniem integracji między centrami ośrodkowego układu nerwowego – w szczególności pomiędzy centrami dotykowymi oraz proprioceptywnymi potrzebnymi do planowania ruchu.

 Jak rozpoznać dziecko z dyspraksją?

kids-315379_640

  • jest niezgrabne ruchowo,
  • potyka się,
  • często jest poobijane,
  • potrąca przedmioty i osoby,
  • ma trudności z nauką zapinania i odpinania guzików, suwaków, wiązania sznurowadeł, ubierania i rozbierania się, posługiwania się sztućcami, myciem rąk – wszystkimi czynnościami, które są pewną sekwencją ruchową,
  • ma trudności z pisaniem, rysowaniem,
  • nie potrafi utrzymać porządku w swoim pokoju, na biurku, w plecaku,
  • często wystaje mu koszula ze spodni, ma niezawiązane buty, niedopięte kurtki.

 Niemowlęta/ młodsze dzieci z dyspraksją często:

  • nie gaworzą,
  • mają problemy z jedzeniem – często są zachłysnięcia,
  • mają problemy z połykaniem,
  • nie raczkują,
  • długo uczą się chodzić,
  • mają problem z wchodzeniem i schodzeniem ze schodów,
  • trudność sprawia im granie w piłkę.

 Problemy przenoszą się na sferę emocjonalną…

trampoline-436544_640Wszystkie wyżej wymienione trudności wiążą się z frustracją dziecka, która bardzo często przeradza się w agresję wobec przedmiotów – rower jest głupi bo z niego spadłem, długopis jest zepsuty bo nie da się nim ładnie pisać, karuzela mnie nie uderzyła.
W późniejszym okresie rozwojowym dziecko zauważa różnicę między sobą, a rówieśnikami – spada samoocena dziecka, pojawia się labilność emocjonalna.

 Jak badamy, diagnozujemy?

  • na podstawie obserwacji zabawy (spontanicznej) dziecka,
  • z wywiadu z rodzicami,
  • badanie wystandaryzowanymi testami funkcji dotykowych, obustronnej koordynacji ruchowej.

 Gdzie zasięgnąć opinii, informacji?

Od kilku lat istnieje na rynku polskim   Fundacja Szkola Niezwykła. Prowadzi ona kampanię medialną, która uświadamia polskiemu społeczeństwu skalę zjawiska. Uczy jak rozpoznać i diagnozować takie dzieci. Szkoli nauczycieli i rodziców, by mogli lepiej je zrozumieć.
Sporo informacji można również znaleźć na blogu prowadzonym przez mamę Olka cierpiącego na dyspraksję.

Polecam również krótki, 3 minutowy film: Integracja sensoryczna – czym jest dyspraksja?
A tak w kilku słowach dyspraksję opisuje dorosły dyspraktyk:
„Wyobraź sobie, że chodzisz jakby w matowym kloszu, przez który tylko bardzo mgliście widzisz kształty, kontury, kolory, ale przez który przedziera się jaskrawe światło. Schylasz głowę, by go uniknąć. Dodaj do tego niepewność grawitacyjną, czyli to, że nie wiesz, gdzie się znajdujesz względem otoczenia, czy za tobą jest jakiś znany obiekt, jak daleko jest na przykład do stołu. Wyobraź sobie, że nie tylko nie wiesz, gdzie jesteś, ale też -, gdy już się dowiesz w bolesny sposób, np. przez siniak nabity o kant – że twój umysł, mimo twojego rozpaczliwego wysiłku, nigdy nie zapamięta położenia stołu, i będziesz mieć stale siniaki..”

Paulina Sztwiertnia

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *