13 najczęstszych objawów autyzmu jakie mogą zaniepokoić Cię w rozwoju dziecka

 

AUTISMAutyzm w klasyfikacji chorób DSM V i ICD 10 spotkać można pod nazwą całościowych zaburzeń rozwoju, wskazują one na zakłócenia w funkcjonowaniu we wszystkich obszarach rozwoju. Stwierdzenie to bardzo ogólnikowe i mało konkretne, dlatego w tym artykule chcę skupić się na tym, w jaki sposób obserwować swoje dziecko, na co zwrócić uwagę, kiedy zwrócić się o pomoc do specjalisty.

Ale przejdźmy do praktycznej, konkretnej wiedzy, ważne abyś dowiedział/a się, że:

  • objawy autyzmu są zawsze widoczne przed ukończeniem 3 roku życia,
  • każda osoba z autyzmem jest inna, wyjątkowa, „specjalna”,
  • nie istnieje jedna, jasno określona przyczyna powstania tego zaburzenia,
  • autyzm to nie choroba!,
  • według najnowszych danych 1 osoba na 100 ma autyzm,
  • w wielu przypadkach wczesna diagnoza oraz odpowiednio prowadzona terapia pozwala na samodzielne funkcjonowanie,

Najczęściej spotykanymi zachowaniami, które mogą wskazywać na to, że Twoje dziecko ma autyzm lub zaburzenie ze spektrum autyzmu i które Ty jako rodzic jesteś w stanie zaobserwować to:

  • brak rozwoju mowy,
  • stereotypowe zabawy – powtarzające się, bezużyteczne, (często) rytmiczne ruchy np. kołysanie się, kręcenie i kiwanie głową, zwijanie włosów, uderzanie w dłonie, trzepie rączkami,
  • brak reakcji na swoje imię.

Zdarza się, że czujność rodziców zostaje uśpiona. Najczęściej dzieje się tak, gdy dziecko jest pierwszym potomkiem, a rodzice nie mogą porównać jego funkcjonowania z innymi dziećmi. ( nie mają wiedzy na temat prawidłowości rozwoju dziecka czy nie mogą porównać go do innego wzorca, w tym wypadku starszego dziecka). Wtedy pierwszymi osobami, które zwracają uwagę na przejawianie zaburzeń w zachowaniu dziecka są nauczyciele wychowania przedszkolnego.

human-1219543_1280

Jakie zatem cechy autystyczne jesteś w stanie zauważyć u dziecka w wieku przedszkolnym?

  • może nie być zainteresowane innymi dziećmi, izoluje się lub ma trudności w kontakcie z rówieśnikami,
  • domaga się aby odpowiadać rutynowo na jego powtarzające się pytania,
  • zachowuje bardzo mały dystans w kontakcie (często również z obcymi ludźmi) – może wydać się natrętny lub bez przyczyny spytać podczas spaceru obcą osobę jaki model pralki ma w domu,
  • postępuje zgodnie z własnymi potrzebami, nie zważając na normy i zasady współżycia,
  • domaga się zachowania schematu dnia – warto stworzyć (np. przy pomocy piktogramów) plan aktywności dnia i układać je codziennie rano z dzieckiem, tak, aby miało jasną informację co po kolei będzie dzisiaj się działo,
  • źle reagują na zmiany w otoczeniu, działaniach, które dla nich są rutynowe – najczęściej w takich sytuacjach buntują się, opierają przed podjęciem nowej, innej aktywności,
  • przejawia trudności w relacjach, interakcjach – nie reaguje na pokazywane zabawki, nie robi „pa – pa”, czy też nie przesyła „buziaczków”,
  • uwielbia prowadzić monologi, którymi uświetnia czas swoich rówieśników ;),
  • ma trudności dotyczące wzajemności w komunikacji, czyli po prostu często nie daje innym możliwości wypowiedzenia się,
  • nie podtrzymuje rozmowy, gdy skończy swój „wykład” najczęściej odchodzi od swojego „rozmówcy”,
  • nie interesują go zabawy rówieśników, a jeśli tak to na jego własnych zasadach. Często jednak bywa, że proponowana przez autystę zabawa nie jest atrakcyjna dla pozostałych dzieci,
  • brak zabawy funkcjonalnej, czyli opartej na wyobraźni, naśladowaniu; z dzieckiem autystycznym raczej nie pobawimy się w dom, lekarza itp.
  • używa nietypowych przedmiotów do zabawy (np.: śrubokręta, kombinerek, widelca), układa zabawki w długie rzędy, fascynuje go np. obracające się kółko samochodu

 

3530133273_ae96be1dfb_oJeśli Twoje dziecko przejawia większość tych zachowań, warto zwrócić się o pomoc do specjalisty w okolicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej lub lekarzy specjalistów w tym psychiatry, neurologa, aby dokonać diagnozy różnicowej i wykluczyć występowanie innych chorób czy zaburzeń niż autyzm.

 

Objawy są różnorodne i wielorakie. Najważniejsze, aby dostrzegać możliwości każdego autystycznego dziecka, znać jego zarówno mocne, jak i słabe strony. Jako nauczyciel, rodzic pamiętaj aby wzmacniać malucha oraz motywować go za każdym razem, gdy podejmuje próby nauki nowych umiejętności.

 

 

Paulina Sztwiertnia

4 Comments

  1. Czy na pewno chodziło o „przyczyny autyzmu są zawsze widoczne przed ukończeniem 3 roku życia”, a nie o początki?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *